Sijainti: Pääsivu / Kannanotot / Avoin kirje vieraslajien torjunnasta

Avoin kirje vieraslajien torjunnasta

Vieraslajien torjunnasta lähetetty kirje kaupungin kunnossapidolle 6.7.2017 ja Keski-Uusimaa lehteen mielipidepalstalle, jossa julkaistu 9.7.2017.

Järvenpään ympäristöyhdistys ry
6.7.2017

Avoin kirje järvenpääläisille

Vieraslajit ovat Suomen alkuperäiseen luontoon kuulumattomia lajeja, jotka ovat levinneet tänne ihmisen toiminnan seurauksena tahallisesti tai tahattomasti. Osa vieraslajeista on haitallisia luonnon monimuotoisuudelle, kuntien ja yksittäisten kansalaisten taloudelle tai ihmisen ja muiden eläinten terveydelle. Suomessa yleisimpiä ja tunnetuimpia vieraslajeja ovat minkki, kurtturuusu, komealupiini, jättiputket, jättipalsami ja espanjansiruetana.
Haitallisia vieraslajeja ei saa päästää luontoon, koska ne aiheuttavat haittaa alkuperäiselle kasvi- ja
eläinlajistolle sekä vaikuttavat haitallisesti kokonaisten ekosysteemien lajimonimuotoisuuteen ja toimivuuteen. Haitallisten vieraslajien leviämistä luontoon tulee estää kotimaisen vieraslajilain ja EU:n vieraslajiasetuksen mukaisesti. Vapaaehtoisten kansalaisten ja kansalaisjärjestöjen tekemä kartoitus- ja torjuntatyö on korvaamaton apu vieraslajien leviämisen hillitsemisessä vaikka kansalaisjärjestöjen vapaaehtoistyö ei yleensä riitä. Jokaisella kuntalaisella on torjuntavastuu vähintään omalta pihalta, tämä tarkoittaa vieraslajin leviämisen estämistä. Esimerkiksi puutarhajäte pitää käsitellä omalla pihalla – ei kipata viereiseen metsikköön ja kauniit istutukset (ja
etanat) eivät saa levitä omien rajojen ulkopuolelle. Yhteistyöllä saamme varmasti kaikkien pihat kukoistamaan ja estettyä esimerkiksi pihojen tuholaisen espanjansiruetanan etenemisen.

Suomessa tavattavista vieraslajeista löytyy kattavasti tietoa vieraslajiportaalista www.vieraslajit.fi. Sieltä löytyvät ohjeet vieraslajien tunnistamiseen ja hävittämiseen. Esimerkiksi jättiputkia ei kannata ilman hanskoja ja pitkähihaista alkaa hävittämään. Tuusulan ympäristöyhdistyksellä on tänä kesänä vieraslajitalkoita ja Järvenpään ympäristöyhdistys neuvoo mielellään vieraslajien käsittelyssä. (www.sll.fi/uusimaa/jympy).

Aurinkoisin terveisin
Heta Rinta-Pollari, pj