Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Luonnonsuojelupiiri kanteli eduskunnan oikeusasiamiehelle

Luonnonsuojelupiiri kanteli eduskunnan oikeusasiamiehelle

Kainuun luonnonsuojelupiiri ry tiedottaa 21.12.2010

Julkaisuvapaa

Kainuun luonnonsuojelupiiri ry on tehnyt 17.12.2010 eduskunnan oikeusasiamiehelle kantelun koskien Talvivaara Sotkamo Oy:n ilmapäästömittauksia ja Kainuun ELY-keskuksen laiminlyöntejä mittauksien teossa. Tiedusteluistamme huolimatta emme ole saaneet toistaiseksi ELY-keskukselta mitään vastausta asiasta 24.11.2010 tekemäämme toimenpidepyyntöön emmekä sitä edeltäneeseen Sotkamon Luonto ry:n toimenpidepyyntöön 12.4.2010, joissa vaadittiin jatkuvan reaaliaikaisen ilmapäästömittauksen aloittamista kaivosalueella.

Mielestämme vastuullisen lupaviranomaisen tehtävä on vastata kohtuullisessa ajassa kansalaisen tai kansalaisjärjestön esittämään kysymykseen. Saamiemme tietojen mukaan Kainuun ELY-keskus on siirtänyt 24.11.2010 tekemämme selvityspyynnön jatkokäsittelyn Talvivaara Sotkamo Oy:n käsiteltäväksi. Tässä kohtaa herääkin kysymys viranomaisvastuusta ja kansainvälisen pörssiyhtiön mahdollisuudesta vaikuttaa viranomaistoimintaan ja sen laillisuuteen.

Talvivaara Sotkamo Oy on ilmoittanut nostavansa ensi vuoden aikana nikkelikaivoksen tuotannon moninkertaiseksi nykyiseen verrattuna. Metallitehtaan reilun vuoden aikaisen toiminnan seurauksena kaivoksen lähialueella ja jopa yli 70 km päässä tehtaasta asuvat kainuulaiset ovat toistuvasti joutuneet kärsimään rikkivetypäästöjen aiheuttamista hajuhaitoista. Tuotannon kasvattaminen tulee lisäämään entisestään näitä haittoja.

Kaivoksen ja metallitehtaan käyttämät rikkivety- ja rikkihappomäärät ovat jo nykyisellään käsittämättömän suuria. Tuotannon kasvattaminen tulisi entisestään lisäämään kemikaalien määrää. Lisäksi kaavailtu uraanin talteenotto toisi alueelle uusia, ympäristölle haitallisia ja varsinkin vesieliöstölle tappavan myrkyllisiä kemikaaleja. Kaivosyhtiö on kertonut toistuvista vaikeuksista tuotannon käynnistämisessä. Koska käytetty prosessi ei vieläkään ole yhtiön hallinnassa on mielestämme edesvastuutonta edes suunnitella tuotannon kasvattamista ja laajentamista esim. uraanin talteenottoon.

Kainuun luonnonsuojelupiiri ry edellyttää niin alueelliselta kuin valtiolliseltakin viranomaistoiminnalta ryhtiä ja vastuun edellyttämiä toimia Talvivaara Sotkamo Oy:n nykyisten ja uuden YVA-hakemuksen mukaisten lupaehtojen valvontaan. Resurssien puute tai tietämättömyys eivät voi eivätkä saa missään tapauksessa ohjata lupaviranomaisten toimintaa. Kansalaisten epäluottamus viranomaistoimintaa kohtaan tässä asiassa on jo hälyttävän suuri eikä nykytilanne voi olla mitenkään eduksi kaivosyhtiöllekään.

Lisätiedot:

Johan Heino, puheenjohtaja, 040-5111601, johan at aska.fi