Sijainti: Pääsivu / Haukiputaan luonnonsuojeluyhdistys / Tiedotteet / Martinniemen osayleiskaavasta valitus Oulun hallinto-oikeuteen 6.7.2008

Martinniemen osayleiskaavasta valitus Oulun hallinto-oikeuteen 6.7.2008

Haukiputaan luonnonsuojeluyhdistys ry on tyytymätön Haukiputaan kunnanvaltuuston tekemään päätökseen Martinniemen osayleiskaavan uudistamisesta ja on tämän vuoksi tehnyt valituksen Oulun hallinto-oikeuteen.

Kunnanvaltuuston 9.6.2008 hyväksymässä Martinniemen osayleiskaavassa ei riittävästi turvata yhtenäisiä virkistysalueita sekä luontoarvoja eikä kaavassa täyty valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet. Seutukaavan mukaisesti virkistysalueet on säilytettävä tarpeeksi laajoina tarjoamaan ihmisille todellinen virkistymismahdollisuus luonnossa sekä kestämään virkistyskäytön aiheuttama kulutuspaine. Virkistysalueiden suurempi koko turvaa lajien kirjoa ja säilyttää siten luonnon monimuotoisuutta. Lisäksi kunnanvaltuuston päätöksessä ei ole perusteltu, miksi Kurtinhaudan metsä, satama ja Mustakari jätetään osayleiskaavan ulkopuolelle.

Yhdistys myös vaatii, että Natura-alueisiin rajoittuvista alueista tulee tehdä Natura-arvioinnin tarveselvitys jo ennen osayleiskaavan vahvistamista. Vaikka Kallionnokan Natura-alueeseen rajautuvat metsät on hakattu viime kesänä, on alue kuitenkin hyvä suojavyöhyke länsi- ja pohjoisrannalla sijaitseville uhanalaisille kasveille sekä Natura-alueelle, joten sille ei tule sallia mitään asutusta. Lähelle sijoittuva asutus lisäisi lähirantojen käyttöä ja on uhkana alueelta löydetyille uhanalaisille lajeille ja lintujen pesimärauhalle. Kaavaselostuksesta ei myöskään käy selville, onko Häyrysenniemen alueelle tehty perusteelliset lajistoinventoinnit. Mikäli näin ei ole tehty, ei kaavaa tule hyväksyä.