Sijainti: Pääsivu / Haukiputaan luonnonsuojeluyhdistys / Tiedotteet / Haukipudas-päivien kyselyn tulokset 8.11.2008

Haukipudas-päivien kyselyn tulokset 8.11.2008

Lohi on puttaalaisten lempikala, kielo lempikasvi ja Kiiminkijoki kunnan kaunein paikka

Haukiputaan luonnonsuojeluyhdistys ry järjesti 8.11.2008 pidetyssä Haukipudas-päivien myyjäisissä kyselyn Haukiputaan kauneimmasta paikasta ja kuntalaisten lempikasvista sekä –kalasta. Vastauksia tuli kaikkiaan 41 kappaletta ja vastanneiden kesken arvottiin Laulujoutsenen perintö –kirja. Teos on Suomen luonnonsuojeluliiton 70-juhlavuoden kunniaksi tehty kuvaus suomalaisen ympäristöliikkeen taipaleesta. Se on valittu myös tämän vuoden Tiedo-Finlandia-palkintoehdokaaksi. Kirjapalkinnon voitti Pia Suomela.

Lempikalaa kysyttäessä eniten ääniä sai lohi. Hauki sai lempikalalistan kakkossijan ja ahven oli kolmanneksi suosituin. Kyselyssä sai ääniä kaikkiaan kymmenen kalalajia.

Haukiputaalaisten lempikasvi on kyselyn mukaan kielo, seuraavat sijat menivät suopursulle ja ruusulle. Kasvilajien suhteen äänet jakaantuivat 25 lajille. Lempikasveja olivat myös muun muassa kissankello, kuusi, ”kunnon kaurapelto” ja chili.

Haukiputaan kaunein paikka on kyselyn mukaan Kiiminkijoki. Vastauksissa mainittiin joki kokonaisuudessaan tai jokin tietty maisema. Kuntalaisten mieleen olivat esimerkiksi Alakoski, Kurkelansaari sekä näkymät urheilukentän törmältä joelle tai Kiiminkijoen sillalta merelle päin.

Kiiminkijoen jälkeen kauneimpien joukkoon listattiin myös Runtelinharju, Isoniemen hiekkaranta, Haapajärvi sekä Martinniemen rantamaisemat Kurtinhaudasta Onganrannalle. Viimeksi mainitut voi tietysti lukea myös Kiiminkijoen maisemiin. Ääniä saivat myös muun muassa Häyrysenniemen Kallionnokka, Kiviniemen rantamaisemat ja Halosenniemi.

Yhdistys arvuutteli myös, missä haukiputaalaisissa paikannimissä esiintyy kasvin tai kalan nimi. Vastauksia keksittiin runsaasti: Siikasaari, Haapakangas ja -järvi, Simppula, Kilpukkaperä, Pajukari, Ahvenlampi ja monta muuta. Ja tietysti Haukipudas.