Sijainti: Pääsivu / Haukiputaan luonnonsuojeluyhdistys / Tiedotteet / Kurtinhauta ja Onganranta jätettävä virkistysalueeksi Oulun seutukaavaa noudattaen 10.8.2006

Haukiputaan Luonnonsuojeluyhdistys ry ja Kiiminkien Luonnonsuojeluyhdistys ry ovat jättäneet huomautuksen Haukiputaan kunnan maankäyttötoimelle Martinniemen osayleiskaavaluonnos II:sta. Huomautuksessa vaaditaan, että Kurtinhauta ja Onganranta tulee merkitä Oulun seutuyleiskaavaa noudattaen lähivirkistysalueeksi (VL). Mustakarille voitaneen sallia seutuyleiskaavan virkistysaluemerkinnästä huolimatta matkailupalvelualue. Kurtinhaudan ja Onganrannan lähivirkistysalueet tukevat hyvin Mustakarin matkailupalveluja. Ennen kaavan hyväksymistä tulisi kaavasta tehdä myös sosiaalisten vaikutusten arviointi. Erityisesti juuri Kurtinhaudan ja Onganrannan osalta.

1990 tehdyssä Haukiputaan rannan ja luonnon perusselvityksessä todetaan, että Häyrysenniemi on poikkeuksellisen hyvin säilynyt luonnonsuojelullisesti arvokas niitty- ja metsäalue. Häyrysenniemellä on Natura-alue (Kallionnokka), luonnonsuojelulain mukainen luontotyyppisuojelu (Upin merenrantaniitty) ja länsi- sekä pohjoisrannalla useita alueita uhanalaisia lajeja kuten ruijanesikkoa. Ennen Martinniemen osayleiskaavan hyväksymistä tulisi selvittää kaavamerkintöjen aiheuttamat vaikutukset näille luonnonsuojelullisesti tärkeille alueille. Pohjois-Pohjanmaan maakuntakaavassa edellytetään, että yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa ja käytössä Martinniemen alueella  tulee ottaa huomioon maankohoamisrannikon erityispiirteet. Kaavaselostuksessa kyllä todetaan tämä, mutta ei kerrota, miten tämä on Martinniemen osayleiskaavaluonnoksessa otettu käytännössä huomioon.