Sijainti: Pääsivu / Pääkslahden luontopolku

Pääkslahden luontopolku

Pääkslahden luontopolku johdattaa ulkoilijat noin kolmen kilometrin mittaisella reitillä ainutlaatuiseen vihtiläiseen luontoon; havumetsään, kallioille ja järvimaisemaan. Luontopolulta on melontareitin taukopaikalle vajaan kilometrin pituinen yhdyspolku. Reitin varrella nähdään myös harvinainen hiidenkirnu. Lähtöpaikalta on saatavissa reittikartta.

Pääkslahden luontopolku johtaa sinut tavalliseen vihtiläiseen luontoon: havumetsään, kallioille, järvimaisemaan. Polku koostuu kolmesta osasta:

• 1. vuonna 1989 valmistunut Kirnunkierros (2,8 km), jonka kiertosuunta on nyt muutettu. Reitti on merkitty puihin maalatuilla keltaisilla viivoilla. Se alkaa vasemmalta. Kierroksen varrella on 14 numeroilla merkittyä kohdetta, joista kerrotaan opasvihkossa. Kohteen 14 jälkeen lähtee mäen päällä oikealle yhdyspolku (0,7 km) Rysätarhan laavuille ja nuotiopaikoille. Tämä on Karjaanjoki Life-hankkeen kohde vuodelta 2005.
  • 2. Vuonna 2007 otetaan käyttöön Puumannin polku (1,3 km), joka on merkitty keltaisella ja punaisella.Polku alkaa opastaulusta katsoen oikealta, johtaa maantien eteläpuolelle ja yhtyy myöhemmin Kirnunkierrokseen. Kohteita 4.
  • 3. Puumannin luota lähtee alas järveä kohti Laukkakallion lenkki (1,2 km), joka on merkitty keltaisella ja sinisellä. Tämä polku liittyy rannassa Karjaanjoki Lifen polkuun ja seuraa sitä vasemmalle nousten Laukkakalliolle, josta on upea näköala Hiidenvedelle. Laukkakalliolta palattaessa lenkki eroaa tulopolusta, jatkuu pohjoiseen ja liittyy Puumannin polkuun. Kohteita 4. Maankamara pysyy muuttumattomana, joten se mitä kerrotaan alueen maa- ja kallioperästä on aina nähtävissä, mutta kasvillisuus muuttuu vuodenaikojen mukaisesti ja eläimistä voimme luvata vain muurahaiset ja (kesällä) hyttyset varmasti tavattaviksi.

Polulla on korkeuseroa lähes 40 metriä. Keväällä ja syksyllä on hyvä olla kumisaappaat jalassa, kesällä selviää lenkkitossuilla. Kalliolla on varottava liukastumista kostealla säällä. Hiidenkirnuun ei saa pudota! Polkua ei voi kiertää lastenvaunuilla. Vihdin luonto toivottaa viihtyisää retkeä!

Miten löydän luontopolulle?

Kirkonkylän länsipuolelta jatketaan Jokikunnantietä (Pusula, Jokikunta) runsas kilometri. Käännytään vasemmalle (Pääkslahti, Irjala) jatketaan n. 6km. Käännytään vasemmalle Pääksniementielle, ajetaan Ratsastustallin ohi. Heti mäen päällä katsotaan vasemmalle, siinä on Polun opastetaulu ja pysäköintialue

Pääkslahden reittikartta vuodelta 2009 (pdf)