Sijainti: Pääsivu / Haukiputaan luonnonsuojeluyhdistys / Kannanotot / Pyöräilyn puolesta

Pyöräilyn puolesta

Laadittu syyskokouksessa 20.10.2008

Haukiputaan luonnonsuojeluyhdistys ry haluaa kiinnittää tulevien kuntapäättäjien huomiota pyöräilyn edistämiseen.

Kunnan alueella on kiitettävästi hyviä pyöräilyreittejä ja kevyen liikenteen väylä Ouluun päin on kunnossa, mutta myös pohjoisen ja idän suuntiin tulisi saada turvalliset pyöräilymahdollisuudet. Esimerkiksi pohjoisessa Putaankyläntie Kauppilan risteyksestä Parkumäelle ja Jokelantie Ukonkaivokselta rautatielle saakka ovat kohtalaisen vilkasliikenteisiä. Etenkin talvisin tieosuudet ovat kapeita ja vaarallisia pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Vanhan nelostien piennar Keiskasta Iin kunnan rajalle on melko leveä, mutta liikenteen korkeiden nopeuksien vuoksi valaisematon tie on silti vaarallinen pyöräilijöille varsinkin pimeinä vuodenaikoina.

Kunnolliset pyörätelineet linja-autopysäkeillä paitsi helpottaisivat pyöräilyä myös todennäköisesti lisäisivät joukkoliikenteen suosiota.

Keiskan ABC-huoltamon myymälässä käy paljon lähiseudun asukkaita ostoksilla myös jalan ja pyörillä. Liikennesuunnittelussa on kuitenkin huomioitu vain autoilijat eivätkä jalankulkijat tai pyöräilijät pääse myymälään turvallisesti mistään suunnasta. Pientareet ovat mitättömät eikä suojateitä ole oikeilla paikoilla.

Kuntakeskusta on kehitetty menneen kesän aikana viihtyisäksi, mutta pyörätelineet ovat useimmilta liikkeiltä unohtuneet. Kunnan paras pyöräparkki on Jatulissa ja Jatulin alueella näkee harvoin pyöriä muualla kuin telineissä. Muut voisivat käydä ottamaan oppia Jatulista.