Sijainti: Pääsivu / Suovalitusten vaikeuttaminen rajoittaa oikeuden toteutumista

Suovalitusten vaikeuttaminen rajoittaa oikeuden toteutumista

Suomen luonnonsuojeluliiton Keski-Suomen piiri ry tiedottaa 3.10.2016:

Luonnonsuojeluliitto Keski-Suomi joutui jälleen valittamaan hallinto-oikeuden suopäätöksistä

Vapo oy on hakenut lupia kaivaa Keuruun Hinkkasoita ja Petäjäveden Riihisuota yhteensä vajaan neliökilometrin alueelta. Jo viidettä vuotta kestäneet lupaprosessit jatkuvat, sillä Suomen luonnonsuojeluliiton Keski-Suomen piiri valitti hallinto-oikeuden päätöksistä korkeimpaan hallinto-oikeuteen (KHO).

"Kummassakaan ympäristöluvassa ei ole noudatettu KHO:n viimeaikaisia linjauksia ylivirtaamatilanteiden osalta", tähdentää Juhani Paavola, yhdistyksen toiminnanjohtaja. "On väärin, että vapaaehtoiseen toimintaan perustuvan yhdistyksen on valvottava oikeuden toteutumista ja oikeusasteiden päätöksiä. Kerran toisensa jälkeen on valitettava kovalla rahalla -nykyään 500 euron päätösmaksulla- korkeampaan oikeusasteeseen, jotta hallinto-oikeuden puutteellinen päätös saataisiin korjatuksi jälleen samasta kohdasta".

Turvesuot ovat merkittävä paikallinen vesien kuormittaja ja turpeenpoltto merkittävä ilmastonmuuttaja. Pelkästään näiden soiden turpeen poltto aiheuttaisi yhteensä noin 300 000 tonnin hiilidioksidipäästöt, yli kahden tonnin päästöt jokaista jyväskyläläistä kohden laskettuna.

Yli puolet haetusta kaivuualasta maakunnassa jäänyt ilman lupaa

Suomen luonnonsuojeluliiton Keski-Suomen piiri ry on jättänyt muistutuksia ja valituksia 40:ssä turpeenkaivuun lupaprosessisssa maakunnassa vuodesta 2007 lähtien. Kohteista 70 % on ollut Vapo oy:n hamuamia. Vain noin neljännes näistä yritysten turpeenkaivuuhakemuksista on kestänyt puolueettoman oikeudellisen arvioinnin sellaisenaan. Yli puolet haetusta pinta-alasta, lähes 12 neliökilometriä, onkin jäänyt ilman kaivuulupaa. 15 kohteessa kaivuulupa on evätty kokonaan. "Tämä kertoo paitsi turpeenkaivuu-yritysten puheiden ja tekojen välisestä ristiriidasta, myös turpeenkaivuuta koskevien valitusten tärkeydestä yleisen edun kannalta", sanoo Paavola.

Valituksiin: Hinkkasuot    Riihisuo-Maunusuo

Lisätietoja:

- Juhani Paavola, toiminnanjohtaja, juhani.paavola(())sll.fi, 040 354 0063

- Matti Aalto, puheenjohtaja, aallonmatti(())hotmail.com, 040 574 3645

Keski-Suomi
Esittely

Suomen luonnonsuojeluliiton
Keski-Suomen piiri ry

Lähes 20 000 km2 laajalla alueellamme on Suomenselän ja Päijänteen ekologisesti arvokkaat vyöhykkeet. Metsäluontomme taantuminen jatkuu -huolenaiheeksi on noussut ns. biotalous sellutehtaineen. Turpeenpoltto on jyrkässä ristiriidassa suoluonnon ja vesien suojelun ja ilmastonmuutoksen torjuntatyön kanssa. Monimuotoista suojelutyötä laajalla alueella.

kokousta180p.jpg

« toukokuu 2024 »