Sijainti: Pääsivu / Kun painaa kaasujalkaa, matkustaa muiden keuhkoilla. Autoilun vähentäminen säästää autoilijankin ympäristöä.

Kun painaa kaasujalkaa, matkustaa muiden keuhkoilla. Autoilun vähentäminen säästää autoilijankin ympäristöä.

Sanomalehti Keskisuomalaisen päätoimittaja Pekka Mervola kirjoitti 24.4.2017 otsikolla" Junassa saa matkustaa toisen lompakolla" muun muassa: "Henkilöautoilijoiden ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa ajamisestaan. He kyllä maksavat omat ja kaikkien muidenkin liikkujien kulut ja paljon muitakin yhteiskunnan kuluja vain liikkumalla."

Seuraava kirjoitus on julkaistu Sanomalehti Keskisuomalaisessa 28.4.2017:

Autoilun vähentäminen säästää autoilijankin ympäristöä

Pekka Mervola kirjoitti, että "henkilöautoilijoiden ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa ajamisestaan" (KSML 24.4.). Hiukankaan tarkemmin arvioiden moottoriliikenne aiheuttaa useiden hyötyjen lisäksi raskaan taakan ja valtavat kustannukset. Kun painaa kaasujalkaa, matkustaa muiden keuhkoilla.

Polttomoottoriliikenne on suurin yksittäinen ympäristöongelma, ja myösmerkittävä luonnonsuojeluongelma etenkin taajamissa ja niiden läheisyydessä. Se vaatii valtavasti muuta liikkumista ja -toimintoja rajoittavaa tilaa ja aiheuttaa kustannuksia, turvattomuutta, häikäisevää valonvälkettä, tärinää yölläkin, ilmastonmuutosta, ilmansaasteita ja kemikaalikuormaa teiden ympäristöön. Melualueilla asuu yli miljoonasuomalaista. Melu aiheuttaa stressiä, verenpaineen nousua ja kasvattaa sydäninfarktin riskiä (Outi Ampuja: Oikeus hiljaisuuteen).

Miljoonat linnut ja muut ei-ihmiset menehtyvät autojen törmäyksissä Suomessakin vuosittain. Ylivoimaisesti suurin mikromuovin aiheuttaja vesistöihin on – jälleen moottoriliikenne. 

EU-maissa kuoli ihmisiä liikenteen välittöminä uhreina vuosina 2005-2015 noin 10 000 kertaa enemmän (noin 250 000) kuin terrori-iskuissa. Moottoriliikenteen aiheuttamien saastehaittojen vuoksi kuolonuhrien määrä nousi noin kaksinkertaiseksi. Satoja ihmisiä kuolee vuosittain Suomessakin jo moottoriliikenteen aiheuttamien ilmansaasteiden vuoksi.

"Kun painaa kaasujalkaa, matkustaa muiden keuhkoilla."

Liikenneturvan mittauksessa vuonna 2015 Muuramen keskustan koulunristeyksessä vain 10 % autoilijoista ajoi sallittua nopeutta. Kaksi kolmasosaa ajoi yli kymmenen kilometrin ylinopeutta. Tilanne on monin paikoin tätäkin ikävämpi.

Autoilun aiheuttamat yhteenlasketut kustannukset yhteiskunnalle ja liikkujalle itselleen ovat yhteeensä noin 0,50 euroa / kilometri. Jos otetaan huomioon vain liikkumisen yhteiskunnalle tuomat kustannukset ja hyödyt autoilu vie yhteiskunnalta noin 0,15 euroa / kilometri, kun taas pyöräily tuottaa yhteiskunnalle säästöä 0,16 euroa / kilometri. Näihin tuloksiin on päädytty Lundin yliopiston ja Queenslandin yliopiston tutkimuksissa.

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto taas on laskenut vuonna 2014, että pyöräilyyn sijoitettu euro voisi tuoda kaupungille kahdeksankertaiset hyödyt, pääosin säästöinä terveydenhoitokuluissa.

Autoilun ja jo sen nopeuksien vähentäminen säästääkin sekä autoilijoilta että muilta, enemmistöltä, meiltä kaikilta.

Juhani Paavola, toiminnanjohtaja, Suomen luonnonsuojeluliiton Keski-Suomen piiri ry

Muurame

Keski-Suomi
Esittely

Suomen luonnonsuojeluliiton
Keski-Suomen piiri ry

Lähes 20 000 km2 laajalla alueellamme on Suomenselän ja Päijänteen ekologisesti arvokkaat vyöhykkeet. Metsäluontomme taantuminen jatkuu -huolenaiheeksi on noussut ns. biotalous sellutehtaineen. Turpeenpoltto on jyrkässä ristiriidassa suoluonnon ja vesien suojelun ja ilmastonmuutoksen torjuntatyön kanssa. Monimuotoista suojelutyötä laajalla alueella.

kokousta180p.jpg

« toukokuu 2024 »
toukokuu
matiketopelasu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031