Sijainti: Pääsivu / Tiedotus / Etelä-Hämeen luonnonsuojelupiiri ry vuosikokousti Nastolassa

Etelä-Hämeen luonnonsuojelupiiri ry vuosikokousti Nastolassa

Suomen luonnonsuojeluliiton Etelä-Hämeen luonnonsuojelupiiri valitsi syyskokouksessaan 9.12. Petri Honkasen jatkamaan piirin puheenjohtajana vuonna 2018. Piirihallituksen jäseninä toimivat vuonna 2018 Seija Karevaara, Esa Kilpi, Matti Laurila, Annukka Partanen, Kari Porra ja Matti Seppä. Varajäseniksi valittiin Heli Jutila, Markku Lehtinen, Johanna Sahila, Erkki Strömberg ja Tuula Wikström.

Luonnonsuojelupiirin valkoisia mustikoita kartoittavassa kyselyssä saatiin vuonna 2017 20 vastausta. Kun kasvitieteilijä Heli Jutila vuonna 2016 keräämät havainnot huomioidaan, valkoisista mustikoista on tietoja reilulta 30 paikalta Suomessa. Havaintoja tuli seuraavista eliömaakunnista: Etelä-Häme (13), Satakunta (5), Etelä-Savo (4), Kainuu (3), Pohjois-Karjala (2), Varsinais-Suomi (2), Uusimaa (1), Etelä-Karjala (1), Oulun Pohjanmaa (1) ja Pohjois-Savo (1). Vanhin kasvusto on tiedossa Raumalta, missä valkoista mustikkaa on kasvanut samassa paikassa 1880-luvulta lähtien. Mustikan valkoiset marjat ovat siis melko harvinaisia ja hämmästyttävät löytäjäänsä. Aiempienkin tietojen pohjalta voidaan arvioida, että esiintymiä Suomessa on kaikkiaan ainakin sata, ehkä paljon enemmänkin, sillä pienten kasvustojen havaitseminen on vaikeaa. Valkoisista marjoista puuttuu sininen väriaine eli antosyaani geenimuunnoksen seurauksena. Mustista, nk. korpi- tai variksenmustikoista, puuttuu vahapeite. Luonnonsuojelupiiri kiittää mustikkatietoja ja tarinoita lähettäneitä.

Luonnonsuojelupiirin vuoden 2017 teemalaji mustikka on vähentynyt viime aikoina tehometsätalouden myötä. Mustikassa on erittäin paljon flavonoideihin kuuluvia antosyaaneja, joilla on solujen haitallisia hapetusreaktioita estäviä eli antioksidanttivaikutuksia. Mustikan marjat sisältävät A-, B-, C- ja E-vitamiinia, mangaania, magnesiumia, kalsiumia, kuitua ja flavonoideja. Tummansiniset marjat sisältävät antosyaania, jonka tiedetään vähentävän sydän- ja verisuonisairauksien, silmäsairauksien ja syövän riskejä sekä suojaavaa muistisairauksilta, Alzheimerin taudilta sekä UV-säteilyn haitoilta. Mustikan lehdistä valmistettu tee alentaa verensokeria.

Lisätietoja:

FT Heli Jutila, 040-163 6073, heli.m.jutila@gmail.com